“Batıl / yanlış şeyleri söyleyerek insanlara nasihat eden, konuşan şeytandır. Hakkı söylemekten sakınan ise dilsiz şeytandır.” (kelâm-ı kibar)

13 Ekim 2016 Perşembe

Yazsan olmuyor yazmasan olmaz / Sabahattin Gencal

Bugünkü konumuz: Osteoporoz 

Osteoporozun ne olduğu, nasıl oluştuğu, ne tür şikâyet yaptığı ve ne yapmak gerektiği hususunda kısa alıntılara yer vereceğiz.

             Başlamadan önce sayfamızın bir tıp sayfası olmadığını, bizim de doktor olmadığımızı belirtelim.

“Peki, öyleyse niçin okuyalım?”diyenlere, “Okumak zorunda değilsiniz.” desem nezaketsizlik olacak, onun için bu yazının bir benzetme olduğunu söyleyeyim sadece. Aslında bu tür benzetmeler çok var edebiyatımızda. Sonunda hiçbir açıklama yapılmadığı halde pekâlâ anlaşılabilecek benzetmeler. Ben açıklama yapmaya çalışacağım yine de…

Osteoporoz veya kemik erimesi, kemik metabolizmasındaki bir bozukluk sonucunda kemikteki protein örgüsünün seyrelmesiyle iskelette ortaya çıkan ve kemiklerin çok kolay kırılabilmesine sebep olan bir hastalıktır. Kemiğin birim hacimdeki mineral yoğunluğu azalmıştır.[i]
Osteoporoz nasıl oluşur?
Kemiğe direncini veren maddelerin özellikle de kalsiyumun kemikten uzaklaşması ile osteoporoz oluşur.  Kemik azalmasının şiddeti arttıkça kemik kırılganlığı da artmaktadır.
Osteoporoz ciddi bir hastalıktır.[ii]
Osteoporoz ne tür şikâyet yapar?
Aslında kemik erimesinin başlangıcında hastada hiçbir şikâyet olmayabilir. Ancak hastalık ilerledikçe kemik dokusunun direnci geri dönüşü olmayacak bir şekilde azalmakta ve kemiklerde yaygın ağrılar ortaya çıkmaktadır.
Osteoporozun ileri dönemlerdeki komplikasyonu ise fraktürler yani "kemiklerdeki kırıklar"dır.
Osteoporozda kalsiyum alımı
Kalsiyum sadece kemik sağlığı için değil, diğer vücut fonksiyonları içinde gerekli bir mineraldir. Vücudumuz kanda belirli bir miktar kalsiyum bulundurmak zorundadır.
*
Üç beş dakika için konudan uzaklaşalım.
Bilindiği üzere çağdaş bir Türkiye için önceliklerimiz: HEEY(=hukuk-eğitim-ekonomi- yönetim) dedik ve bir sayfa açtık.
7-8 yıldır gerçekleştiremediğim bir proje için yardım talep ettim. Hukuk, eğitim, ekonomi ve yönetim konularında yazarak katkı sağlamanızı istedik. Ancak, birkaç arkadaş dışında çağrımıza ses veren olmadı veya olamadı.
Sanmayın ki sizleri kınıyorum. Asla kınamıyorum. Çünkü organizasyonu beceremedim. Daha doğrusu zamanlamayı beceremedim. Bu zamanda ne mümkün hukuku anlatmak. Daha “H…” demeden… Eğitim için de, ekonomi için de, yönetim için de aynı şeyi söyleyebiliriz. Suya sabuna dokunmadan dahi böylesi yazılar yazmak oldukça zorlaştı. Doğrusu kendimden pay biçiyorum. Ben korkuyorum.
Bazen, yok canım, ne korkması diyor ve kendimi şöyle kandırıyorum: Yazsam ne olacak? Hiçbir şey, ama yazmasam da olmuyor.
Sussan olmuyor susmasan olmaz
Dil dursa hâkim bey tende can durmaz
Yazsan olmuyor yazmasan olmaz
Kaleme tedbir koma tek durmaz
Şikayetim var cümle yasaktan
Dillerimi hâkim bey bağlasan durmaz[iii]
Söz – Müzik: Sezen Aksu
*
Dönelim mi asıl konumuza:
Bir bünye için iskelet kemikleri neyse, ülke için de hukuk, eğitim, ekonomi ve yönetim de odur.
Bak arkadaş, kemiklerimizde ileri derecede Osteoporoz var. Kemiklerimizin kırılma riski var. Uyutmalarla, yanlış algılarla, hamasetle ağrılara narkoz veriliyor; ama kırıklara bir şey yapılamaz. Onun için bir an bile gecikmeden tedaviye başlanmalı. Tabii öncelikle kalsiyum tedavisine. Kalsiyum yerine akıl desem nasıl olur?
*
Fi tarihinde okumuştum, Winsiton Churchill yazarlara diyor ki (mealen) “Ne yazarsanız yazın sonunu hava gücüne çok ihtiyacımız olduğu fikri ile bağlayın.”
Ben de sözde bir Osteoporoz benzetmesi ile HEEY’in ne derecede hayati bir önem taşıdığını vurgulamaya çalıştım.

Sonuç olarak diyorum ki: HEEY’de buluşalım. Ne yazarsak yazalım; ama sonunu HEEY’e bağlayalım.

*
Böyle bir yazıyı nasıl yazdım?
Bazen bloger sayfalarında, “Hata oluştu. Lütfen yok sayın.” ikazları çıkar.
Ben de aynı mazerete başvurayım: Kafam karıştı, bu karışıklıkta hata oluştu. Lütfen yok sayın.

Selâmlar, sevgiler, saygılar…

Sabahattin Gencal, Çekmeköy-İstanbul




https://tr.wikipedia.org/wiki/Osteoporoz

[iii] http://www.sarki-sozleri.net/mehmet-erdem-hakim-bey-sarki-sozleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder